مقالات

تجهیزات آشپزخانه صنعتی چیست؟

تجهیزات آشپزخانه صنعتی چیست؟

اگر قصد راه اندازی یک آشپزخانه صنعتی را دارید، باید در ابتدا با انواع مختلف تجهیزات آشپزخانه صنعتی آشنا شوید. و بدانید که تجهیزات آشپزخانه صنعتی چیست؟

تجهیزات و دستگاه های مورد استفاده در رستوران ها و فست فودی ها بسیار گسترده هستند. بهتر است قبل از انتخاب و خرید اقلام و لوازم آشپزخانه، ابتدا لیست کاملی از لوازم مورد نیاز خود تهیه کنید. این کار موجب می شود در انتخاب و خرید های خود دچار سردرگمی نشوید. لیست تجهیزات آشپزخانه صنعتی شما باید شامل دستگاه ها و لوازم مختلفی باشد. که در توضیحات زیر مهم ترین آن ها را معرفی کرده ایم.

تجهیزات آشپزخانه صنعتی چیست؟

ابزار ها و دستگاه های بسیار زیادی در دسته بندی تجهیزات آشپزخانه صنعتی قرار می گیرند. تجهیزات آشپزخانه صنعتی شامل موارد مختلفی می شود. که در توضیحات زیر سعی کرده ایم به طور دسته بندی شده آن ها را معرفی کنیم.

تمامی تجهیزاتی که در متن زیر به آن ها اشاره می شود جزو ابزار های ضروری برای یک آشپزخانه صنعتی به شمار می روند.

تجهیزات مرتبط با آماده سازی غذاها

یکی از دسته بندی های تجهیزات آشپزخانه صنعتی مربوط به لوازم و ابزار های آماده سازی مواد غذایی برای پخت و پز می باشد. از جمله مهم ترین دستگاه ها و لوازمی که جهت آماده سازی غذا مورد استفاده قرار می گیرند. می توان به دستگاه های چرخ گوشت صنعتی، سبزی خرد کن، خمیر گیر، کالباس بر، خلال کن، دستگاه های پوست کن و میز کار … اشاره کرد.

تجهیزات آماده سازی غذا اهمیت بالایی در سرعت تهیه غذا دارند. زیرا روند آماده سازی را به شدت سرعت می بخشند. امروزه بیشتر لوازم به صورت اتوماتیک کار می کنند و در طی چند دقیقه می توانند کار چندین نفر را انجام دهند.

تجهیزات آشپزخانه صنعتی چیست؟

تجهیزات آشپزخانه صنعتی برای پخت و پز

تجهیزات پخت و پز در آشپزخانه های صنعتی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار هستند. این تجهیزات در تهیه و پخت غذا ها مورد استفاده قرار می گیرند. این دسته بندی از تجهیزات آشپزخانه صنعتی شامل دستگاه ها و ابزار های بسیار متنوعی می شود. توجه داشته باشید که تجهیزات فست فود و تجهیزات رستوران ایرانی با یکدیگر کاملا متفاوت است. در واقع یکی از علت های تنوع بالای تجهیزات آشپزخانه صنعتی، متفاوت بودن نحوه پخت و پز غذا ها می باشد.

به طور کلی تجهیزات آشپزخانه صنعتی برای پخت و پز شامل انواع کباب پز های سنتی و اتوماتیک، انواع اجاق گاز، دستگاه های گریل، دستگاه فر، سرخ کن صنعتی و … است. این تجهیزات قلب تپنده آشپزخانه صنعتی به شمار می روند.

مدل های بسیار متنوعی از انواع تجهیزات برای پخت و پز غذا وجود دارد. که شما باید با توجه به زمینه کاری خود و همچنین فضای موجود در آشپزخانه، یکی از مدل ها را انتخاب کنید. به عنوان مثال اجاق گاز های بسیار متنوعی از نظر سایز و ابعاد وجود دارد. در صورتی که فضای آشپزخانه شما کوچک است، بهتر است مدل های کوچک تر را انتخاب کنید.

مواردی که در مثال فوق به آن ها اشاره شد. مهم ترین لوازم و تجهیزات آشپزخانه صنعتی به حساب می آیند. طبیعتا اگر قصد تهیه غذای ایرانی دارید. باید به تجهیزاتی همچون اجاق گاز، کباب پز و سایر تجهیزات جانبی همچون قابلمه، دیگ، تابه و … اهمیت زیادی قائل شوید.

ابزار و لوازم سرو کردن غذا ها

اگر قصد راه اندازی یک رستوران یا فست فود دارید، باید تجهیزات و لوازم مربوط به سرو غذا داشته باشید. سرو کردن مناسب غذا برای مشتریان اهمیت به سزایی در رضایت آن ها دارد.

تجهیزات آشپزخانه صنعتی برای سرو غذا شامل وسایل مختلفی همچون ظروف و دیش ها، ظروف سوپ خوری، ظروف سالاد، ظرف های شفینگ، ظرف های بن ماری، گرم خانه و … است.

معمولا فست فودی ها نیاز به ظروف سرو متنوع ندارند و از این نظر تجهیزات کمتری برای سرو کردن غذا ها لازم دارند. اما در مقابل، تجهیزات سرو غذا برای رستوران های سنتی و ایرانی تنوع بسیار بالایی دارد و مدل های بسیار مختلفی از آن ها در بازار موجود است.

بهتر است در خرید تجهیزات آشپزخانه صنعتی جهت سرو غذا ها، از لوازم شیک و جذاب استفاده کنید. زیرا این دسته بندی از تجهیزات رستوران، برای مشتری ها به کار می رود و شیک بودن آن ها قطعا در دیدگاه مشتری تاثیر دارد.

تجهیزات آشپزخانه صنعتی چیست؟
سایت روماک گالری_ فروش انواع تجهیزات آشپزخانه صنعتی

تجهیزات آشپزخانه صنعتی برای شستشو

یکی از مهم ترین چرخه های کاری در آشپزخانه های صنعتی شستشوی ظروف و ابزار می باشد. ظروف و ابزار هایی که برای آماده سازی، پخت و پز و سرو غذا ها مورد استفاده قرار می گیرند باید به طور مرتب شسته شوند. شستشوی مناسب لوازم آشپزخانه در افزایش سطح بهداشت آشپزخانه نقش مهمی دارد. قطعا باعث افزایش سطح کیفیت غذا ها و رضایت مشتری ها نیز خواهد شد.

تجهیزات آشپزخانه صنعتی جهت شستشوی لوازم و ابزار ها شامل مواردی همچون سینک شستشو، وان های شستشوی ظروف، ماشین های ظرفشویی و … است.

پیشنهاد مطالعه: انواع تجهیزات رستوران در آشپزخانه صنعتی

تجهیزات سرمایشی صنعتی

از دیگر تجهیزات آشپزخانه صنعتی که اهمیت بسیار زیادی دارد، می توان به دستگاه های سرمایشی اشاره کرد. این دستگاه ها نقش مهمی در نگهداری مواد غذایی دارند. همان طور که می دانید بیشتر اقلام مواد غذایی را نمی توان در دمای عادی نگهداری کرد زیرا پس از چند ساعت کیفیت خود را از دست می دهند و یا فاسد می شوند. برای نگهداری اقلام مختلفی همچون مرغ، ماهی، گوشت قرمز و … از یخچال های صنعتی استفاده می شود.

تجهیزات سرمایشی شامل انواع یخچال ها، دستگاه های فریزر صنعتی، یخساز و … می شود. این دستگاه ها در نگهداری مواد غذایی مورد نیاز آشپزخانه جهت تهیه غذا ها نقش مهمی ایفا می کنند. خرید آن ها برای هر آشپزخانه ای ضروری است.

تجهیزات استیل

این تجهیزات به طور کلی شامل کابینت های نگهداری ظروف و ابزار ها و همچنین انواع چلیک ها، قفسه ها، میز کار و … می شوند.

جمع بندی

حال در پاسخ این سوال تجهیزات آشپزخانه صنعتی چیست؟ باید گفت که:

تجهیزات آشپزخانه صنعتی بسیار گسترده و متنوع است و نمی توان همه آن ها را به طور کامل لیست کرد. تجهیزات و دستگاه های آشپزخانه صنعتی در مدل ها و سایز مختلفی تولید می شوند. هر مدیر باید با توجه به آشپزخانه خود و خدماتی که قصد ارائه کردن دارد، لیست خرید خود را آماده کند.

گروه تولیدی تجهیزات آشپزخانه صنعتی روماک گالری با بهره گیری از تجهیزات پیشرفته و به روز در تولید تجهیزات مربوط به رستوران توانسته علاوه بر بازار داخلی، محصولات خود را به کشور های حاشیه خلیج فارس هم صادر کند و این مهم گویای کیفیت بالای محصولات روماک است. همچنین از همه مهم تر روماک گالری با گارانتی “1 ساله و بی قید و شرط دستگاه و خدمات قوی خود این اطمینان را می دهد.تا با خیال راحت تجهیزات رستوران استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *